Chociaż polskie społeczeństwo stale się wzbogaca, to nadal więcej wydajemy, aniżeli zarabiamy. Czy wiesz, że praktycznie co drugi dorosły Polak posiada kredyt gotówkowy, a kredyt na święta chce zaciągnąć 2% z nas? Cieszy fakt, że Polacy wykazują coraz większą świadomość zakupową, a sam shopping coraz rzadziej traktowany jest już jako rozrywka i sposób spędzania wolnego czasu, za to coraz częściej jako po prostu spełnianie podstawowych potrzeb.
Świadome decyzje zakupowe
Okazuje się, że nawet kobieta na zakupach podejmuje bardziej racjonalne decyzje, a zakupy impulsywne nie są już standardem. O ile jeszcze do niedawna zwracaliśmy uwagę jedynie na niską cenę produktu, dzisiaj priorytetem jest raczej jakość. Jesteśmy skłonni wydać więcej, ale jednocześnie realizujemy oszczędne zakupy. Coraz bardziej dominująca jest dewiza, zgodnie z którą zwyczajnie nie stać nas na tanie buble, ponieważ inwestycja w takowe musi być realizowana w krótkich odstępach czasu, co z kolei wiąże się z większymi wydatkami. Oszczędzanie na zakupach stało się już normą, a wydatki na zakupy stają się coraz niższe.
Coraz mniej wydajemy na ubrania, więcej na jedzenie, więcej wynoszą nas także zakupy świąteczne. Tutaj jednak pod uwagę bierze się stały wzrost cen, aniżeli nasze przyzwyczajenia i tendencje zakupowe Polaków.
Warto zauważyć, że częściej realizujemy zakupy online. Czy wiesz, że już ponad 70% użytkowników sieci stawia właśnie na zakupy przez internet? Doceniamy płatności elektroniczne, komfort dokonywania zakupów bez stania w długich kolejkach i dostęp do szerokiego asortymentu sklepu online. Co więcej, doskonale wiemy, jak wydawać mniej właśnie za pośrednictwem sieci, bo to właśnie e-sklepy oferują nam dokładnie te same produkty, ale w niższej cenie.
Znajomość praw konsumenta
Jesteśmy świadomymi konsumentami nie tylko w zakresie konieczności oszczędzania i generowania nadwyżek pieniędzy przy realizacji jakościowych zakupów. Poszczególne produkty weryfikujemy, uwzględniając prawa konsumenta. Doskonale wiemy, że przysługuje nam reklamacja, a nawet zwrot zakupionego towaru bez podawania przyczyny. Jeśli towar nie jest zgodny z opisem, mamy śmiałość walczyć w nadal długim i żmudnym procesie reklamacyjnym i zwrotu pieniędzy. Niejednokrotnie ubiegamy się o dodatkowe odszkodowanie, dzięki czemu zmienia się kultura robienia zakupów, ale też podejście samych producentów. Ilość zmienia się w jakość – widać to doskonale po ofercie żywności, która coraz częściej jest ekologiczna.
Zwracanie uwagi na prawa konsumenta jest priorytetem, by ostateczny nabywca mógł spełniać całkowicie swoje potrzeby zakupowe i korzystał z towaru dobrej jakości. Staliśmy się coraz bardziej wymagającymi klientami, tym bardziej że mamy bezproblemowy dostęp do ofert konkurencji. Taką tendencję widać wyraźnie, jeśli pod uwagę weźmiemy nasze codzienne zakupy, ale dokonując też chociażby prezenty dla dzieci pod choinkę.
Co istotne, liczy się dla nas zarówno wartość nabywanego towaru, ale również obsługa klienta. Ta ma być na najwyższym poziomie, dlatego chcemy realizować płatności bezstykowe, a zatrudniony w sklepie personel powinien służyć nam pomocą, jeśli tylko tego potrzebujemy. Tutaj znowu wracamy do zakupów online, których ogromną zaletą jest dostarczanie szczegółowych informacji w opisach każdego produktu.
Minimalizacja konsumpcjonizmu
Pandemia koronawirusa doskonale uświadomiła nam, czego tak naprawdę potrzebujemy i jak wiele produktów jest nam po prostu zbędnych. Zmieniły się nasze potrzeby, chcemy kupować mniej, co ma też znaczenie dla naszej planety. Ogromny wpływ na to ma również trend ekologiczności, zgodnie z którym konsumpcjonizm jest wręcz potępiany. Ogromną popularnością cieszy się za to freeganizm czy nabywanie produktów z tzw. drugiej ręki. Nie chodzi już tylko o oszczędności finansowe, ale również o dbanie o nasze środowisko. To ogromny krok, dzięki któremu świat może zwolnić, a dzięki temu udaje się wpływać na jakość codziennego funkcjonowania, poprawę życia nie tylko ludzi, ale i zwierząt.