Mówi się, że to kobieta wpada w szał zakupów i to panie nie potrafią dobrze zarządzać własnym budżetem. Nic bardziej mylnego, bo jeśli porównamy tendencje zakupowe płci pięknej, zauważymy, że to jednak panowie znacznie gorzej radzą sobie z wydatkami. Potwierdzają to zresztą statystyki, które prezentujemy poniżej.
Nawyki zakupowe kobiet i mężczyzn
To kobiety generują większe wydatki na jedzenie, ale dlatego, że to panie zajmują się zapełnianiem lodówki w przeciętnym gospodarstwie domowym. Panie biorą na siebie nie tylko zakupy spożywcze, ale nabywają również wszelkie niezbędne akcesoria do optymalnego funkcjonowania domu. Ich wydatki na zakupy są większe, ale trzeba w nich uwzględnić także wyposażenie domu, artykuły czy ubrania dla dzieci. Na własne potrzeby kobiety wydają stosunkowo mało.
Mężczyźni generują zaś większe koszty, jeśli uwzględnimy wydatki na zakupy na własne potrzeby. To gadżeciarze, którzy są w stanie wydać na zegarek czy smartfona znacznie więcej aniżeli kobiety na nową sukienkę czy buty.
Co ciekawe, mężczyźni częściej realizują zakupy przez internet, nabywają chociażby sprzęt elektroniczny przez internet, a ich decyzje zakupowe są znacznie bardziej impulsywne, nieprzemyślane. Wiadomo na pewno, że przeciętny sklep online daje możliwość realizacji zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze i panowie chętnie z tej opcji korzystają.
Psychologia a zakupy Polaków
To panie są względem siebie bardziej krytyczne i uznają, że nie radzą sobie z zarządzaniem dostępnym budżetem. Prawda jest jednak zupełnie inna, bo to kobiety podejmują bardziej racjonalne decyzje zakupowe, przemyślą dwa razy, zanim podejdą do kasy czy wrzucą dany produkt do wirtualnego koszyka, jakim dysponuje sklep w internecie. To panie również patrzą na ceny i porównują oferty konkurencji, a zakupy w sieci umożliwiają ten proces bez najmniejszego problemu. Kobiety częściej decydują się na niższe ceny, ale przy zachowaniu podobnej jakości towaru.
Co ważne, to panie wykazują mniejsze zadłużenia i przeterminowane płatności. To również kobiety rzadziej zaciągają zobowiązania bankowe, a kredyt na święta jest dla nich ostatecznością. Panie chętniej i bardziej skrupulatnie generują oszczędności, panowie mają znacznie lżejszą rękę do wydawania środków pieniężnych. I chociaż to oni nadal zarabiają więcej, to w ich portfelach znajduje się mniej pieniędzy.
Jak koronawirus wpłynął na decyzje zakupowe?
I tutaj znowu wygrywają kobiety, które w obliczu pandemii koronawirusa ograniczają konsumpcjonizm. Zmieniły się ich nawyki zakupowe, częściej realizują zakupy online, czyli zakupy z dostawą do domu. Wyjątkiem są może zakupy świąteczne, podczas których każdy potencjalny klient bez względu na płeć pozwala sobie na decyzje pod wpływem impulsu. Trzeba przy tym zaznaczyć, że to kobiety są w stanie wydać więcej na prezenty dla dzieci, chcąc spełnić ich marzenia zapisane w liście do Mikołaja.
Co kupują kobiety, a co mężczyźni?
Kobiety wydają mniej, ale decydują się na zakupy tańszych produktów. Uwielbiają kupować ubrania, kosmetyki online, buty, żywność ekologiczną. Mężczyźni wolą wydawać na sprzęt elektroniczny, a wydatek rzędu kilku tysięcy złotych na nowy telewizor nie stanowi dla nich problemu. To również oni są najczęściej odpowiedzialni za wyposażenie aut czy wszelkie techniczne aspekty funkcjonowania przestrzeni mieszkalnej. Nie da się ukryć, że wydatki na takie zakupy są z reguły wyższe.
Należy dodać, że bez względu na formę realizowanych zakupów, czy są to wizyty w tradycyjnych galeriach handlowych, a może jednak zakupy przez internet, coraz częściej zauważa się dokonywanie konsultacji w ramach konieczności poniesienia wydatków z partnerem. Wspólne konta, które nadal są standardem w gospodarstwach domowych, wciąż zobowiązują do podejmowania wspólnych decyzji zakupowych. Cieszy ten fakt, jeśli weźmiemy pod uwagę, że kobiety nadal zarabiają mniej, nawet kiedy zajmują te same stanowiska.