Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa wywołała spory paraliż, parząc na nasze codzienne funkcjonowanie. Strach, odpowiedzialność za innych, a do tego rządowe obostrzenia nie pomagają, by sprawie prowadzić dotychczasową aktywność. Okazuje się, że ogromnym problemem stała się realizacja podstawowych czynności, jak chociażby dokonywanie zakupów. Nasze nawyki uległy znacznym zmianom.
Zakupy a społeczna izolacja
Pierwsza fala koronawirusa nastąpiła w Polsce w marcu i to wtedy rząd wprowadził najbardziej rygorystyczne restrykcje. Liczne punkty handlowe i usługowe pozostały całkowicie zamknięte, a te, które mogły funkcjonować, musiały liczyć się z reorganizacją przyjmowania klientów. Wprowadzono ograniczenia dotyczące liczby klientów, którzy przebywają na określonej wielkości przestrzeni sklepowej, zaczęto pilnować zachowania dystansu społecznego, zalecano społeczną izolację. Do tego każdy klient musiał zasłaniać usta oraz nos, a w tym celu służyła maseczka jednorazowa czy przyłbica ochronna. Każdy obiekt handlowy dysponował też płynem do dezynfekcji rąk.
Tak jest również dzisiaj, podczas drugiej fali, kiedy koronawirus rozprzestrzenia się niestety bardzo szybko, doprowadzając do zarażeń tysięcy osób i nierzadko ich zgonów. Nie ma wątpliwości, że sytuacja jest męcząca, a codzienne zakupy nierzadko stają się sporym kłopotem. Pojawiły się tzw. godziny dla seniorów, mamy utrudniony dostęp do różnego rodzaju artykułów. To dlatego zresztą tak bardzo zalecane są zakupy przez internet. Sklep online oferuje przecież dostawę do domu z szybkim terminem dowozu. Dzisiaj w sieci można kupić nie tylko kosmetyki czy ubrania, ale także żywność online. Trzeba przyznać, że COVID-19 znacznie przyczynił się do prężnego rozwoju branży e-commerce, a zakupy w domu realizuje już ponad 70% użytkowników internetu.
Zakupy na kwarantannie
Specjalną ofertę niejeden e-sklep dedykuje także osobom pozostającym na kwarantannie, a nawet tym, którzy pozostają w izolacji w wyniku zarażenia koronawirusem. Wiadomo przecież, że te osoby nie mogą opuszczać miejsca przebywania, nierzadko mają więc problem w realizacji niezbędnych produktów spożywczych. Sklep internetowy proponuje więc bezpieczne zakupy w internecie, a dostawa odbywa się bez kontaktu. Przedpłata gwarantuje dostarczenie zamówienia pod drzwi, bez konieczności bezpośredniej wizyty dostawcy.
Dostęp do szerokiego asortymentu
Trzeba też zaznaczyć, że zakupy online umożliwiają dzisiaj dostęp do szerokiej oferty. W ten sposób możemy nabywać produkty trudno dostępne, nawet z odległych zakątków. Warto dodać, że dla wielu użytkowników sieci realizacja zakupów bez konieczności wychodzenia z domu stała się po prostu wygodna. Klienci deklarują, że takie zamówienia będą też składać nawet wtedy, gdy zostanie ogłoszony koniec pandemii koronawirusa i cała gospodarka zacznie funkcjonować na dotychczasowych zasadach.
Zalecenia rządowe w zakresie dokonywania zakupów w czasie pandemii koronawirusa
- seniorzy powinni robić zakupy w tzw. godzinach dla seniorów, czyli w dni powszednie, w godzinach od 10:00 do 12:00,
- w punktach stacjonarnych należy robić zakupy tzw. pierwszej potrzeby,
- wizyty w sklepach powinny dotyczyć zakupów w większej ilości, by minimalizować częstotliwość ich realizowania,
- w miarę możliwości należy prosić o dokonywanie zakupów osoby trzecie,
- zakupy online mogą być realizowane w sposób bezkontaktowy również przez osoby pozostające na kwarantannie oraz w izolacji,
- zakupy w obiektach handlowych mogą być realizowane przy zachowaniu dystansu społecznej, z zaopatrzeniem w środki ochrony osobistej, w tym maseczki ochronnej oraz płynu do dezynfekcji rąk,
- punkty handlowe zobowiązane są do przestrzegania obostrzeń, w tym oferowania klientom płynu do dezynfekcji rąk oraz kontrolowania ilości klientów w jednym czasie, by zachować dystans społeczny,
- dopuszcza się możliwość korzystania z punktów gastronomicznych jedynie z dostawą zamówienia do domu albo jego odbiorem osobistym,
- personel obiektów handlowych musi być wyposażony w środki ochrony osobistej.