Czy wiesz, że już 56% Polaków robi zakupy w sieci? W 2019 roku wartość rynku e-commerce przekroczyła 50 miliardów złotych. Jakie są tendencje zakupowe naszych rodaków? Jak często realizujemy zakupy online i co najczęściej kupujemy? Na co zwracamy uwagę, weryfikując oferty, jakie proponują e-sklepy? Jakie zalety wymieniamy najczęściej, a co nam nie pasuje podczas internetowych zakupów? Preferencje Polaków przedstawiamy poniżej.

Tendencje zakupowe online Polaków

Aż 43% Polaków potwierdza, że realizuje zakupy przez internet od co najmniej 8 lat, 22% przekonało się do nich około 4 lata temu. Jedynie 3% Polaków obecnych w sieci przyznaje, że zakupy online zaczęło robić dopiero od niedawna, nie dalej jak rok temu. Ciekawostką jest przy tym obecna sytuacja, ponieważ pandemia koronawirusa i konieczność społecznej izolacji znacznie wpłynęła na tendencje zakupowe Polaków. Wylicza się, że w ostatnim roku częstotliwość odwiedzania stron sprzedażowych www wzrosła o nawet 20% i z całą pewnością zauważa się tutaj zależność „zakupy online a koronawirus„.

zakupy online
fot. Pixabay.com

Co kupujemy w sieci?

W internecie można już kupić naprawdę wszystko. Największym powodzeniem cieszy się sklep online z asortymentem odzieżowym. Ubrania przez internet lubimy kupować, chociaż nie mamy możliwości ich przymierzenia. Nie ogranicza nas za to zasięg, miejsce ani czas. Możemy dowolnie korzystać zarówno ze sklepów polskich, jak i tych zagranicznych. Na drugim miejscu niezmiennie plasuje się sprzęt elektroniczny przez internet. W tym przypadku Polacy potwierdzają chęć dokonywania tego rodzaju zakupów, głównie ze względu na konkurencyjne ceny.

Ogromny rynek online to branża artykułów dla dzieci, rozwija się także niejeden sklep, który oferuje asortymenty dla zwierząt. Coraz większą popularnością cieszy się też żywność online. Nie da się ukryć, że to COVID-19 wywołał rozwój tego sektora rynku. Ogromną część zakupów w internecie przy uwzględnieniu artykułów spożywczych zajmują produkty ekologiczne oraz te niedostępne w polskich sklepach stacjonarnych.

Ile wydajemy na zakupy w internecie?

Większość zwolenników zakupów w sieci potwierdza, że miesięcznie na takowe wydaje od 100 do 300 złotych. 28% wydaje na zakupy online średnio 500 złotych, a 22% nawet do 1000 złotych. Każdego roku tendencja ta wzrasta, jesteśmy skłonni wydawać więcej za pośrednictwem internetu. Wpływ na to może mieć lekkość wydawania wirtualnych pieniędzy, a nie gotówki, ale też fakt, iż uznajemy sklepy online za bezpieczne. Zakupy w internecie nie stwarzają dzisiaj żadnego zagrożenia utraty środków pieniężnych czy też przekazania danych osobowych w niepowołane ręce. Oczywiście, zdarzają się ataki hakerskie czy oszustwa, natomiast nadal jest ich znacznie mniej aniżeli kradzieże w sklepach stacjonarnych.

zakupy przez internet
fot. Pixabay.com

Za co lubimy zakupy online?

Możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem internetu doceniamy, patrząc na wiele czynników. Polacy najczęściej wymieniają wygodę i oszczędność czasu. Zakupy w sieci można przecież realizować w dowolnym miejscu i w dogodnym czasie, nawet wtedy, gdy galerie handlowe pozostają zamknięte. Komfort wiąże się też z oszczędnością czasu i naszych sił, bowiem sklep internetowy pozwala nam na przeglądanie szczegółowej oferty, siedząc wygodnie w fotelu. Po zrealizowaniu zakupów paczka zostanie dostarczona pod drzwi przez kuriera.

Zakupy online dają nam szansę nabywania produktów w niższej cenie. E-sklepy konkurują z tymi stacjonarnymi pod tym względem, bo przecież minimalizowane są w ich przypadku koszty utrzymania lokalu handlowego, ekspozycji towaru czy obsługi klienta.

Pamiętajmy także, że Polacy stawiają na nowoczesne technologie i chętnie z nich korzystają. Wizyty w galeriach handlowych stają się już zbyteczne, a większość potwierdza, że wręcz przestała je lubić, jeśli do dyspozycji są sklepy online z tak atrakcyjną ofertą.

Jedyne trudności, na jakie wskazują potencjalni klienci sklepów internetowych, to te, jakie wiążą się z oczekiwaniem na dostawę towaru. Większość oczekuje ekspresowej i darmowej wysyłki. Niedogodnością są też mało intuicyjne, skomplikowane strony www z ofertą sklepu, a najbardziej denerwują wyskakujące reklamy w sieci i niekompetentna obsługa klienta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here