Jak mądrze wykorzystywać social media?

Jak wiecie, studiuję psychologię na specjalizacji psychologia biznesu. Wymiernym efektem mojego studiowania jest, między innymi, powstała niedawno dwudziestostronicowa praca na temat tego, jak można wykorzystać media społecznościowe (i nie tylko), aby wpłynąć pozytywnie na naszą karierę zawodową. Samo poznanie zjawiska to jedno, najważniejsze jest jednak, by umieć przełożyć teorię na praktykę. 
Temat jest bardzo aktualny i dotyczy każdego, kto przewiduje rozwój na płaszczyźnie zawodowej. Zaliczasz się do tej grupy? Ten wpis może Ci pomóc w osiągnięciu sukcesu.


Wspomniałam wyżej o studiowaniu i o pracy o charakterze, jakby nie patrzeć, naukowym, ale tutaj chciałabym rozwinąć temat bez używania skomplikowanej nomenklatury, więc możecie być spokojni - tekst będzie przyjemny w odbiorze (jak na blog o lifestylowej tematyce przystało). Temat jest bardzo obszerny, a mózg ludzki coraz trudniej przyswaja długie treści (jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, to polecam książkę N. Carr - Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg), więc rozważam podzielenie całości na kilka krótszych wpisów.

Nie jesteś anonimowy

Pewnie posiadacie konta na kilku portalach społecznościowych. Publikujecie tam różne zdjęcia, udostępniacie linki, dzielicie się przemyśleniami, pokazujecie, w jakich wydarzeniach uczestniczycie. Jeśli myślicie, że widzą to tylko wasi znajomi, to jesteście w błędzie. Zmienia się nie tylko rynek pracy, ale także sposób funkcjonowania firm. Dla dużej ilości firm (występuje tendencja wzrostowa) Internet jest narzędziem kluczowym lub ważnym. Z raportu Jobvite Social Recruiting Survery z 2011 roku wynika, że 80% pracodawców używa mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Najpopularniejszy pod tym względem jest portal LinkedIn. 
Założę się, że niejednokrotnie aplikowaliście na jakieś stanowisko za pośrednictwem Sieci. Jestem tego tak samo pewna jak tego, że googlowaliście Waszego pracodawcę. Zgadza się? Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że to działa w dwie strony - pracodawca sprawdza Was. 
Szybki test - co wyświetla się w przeglądarce, kiedy wpiszesz tam swoje imię i nazwisko? Pewnie profil na Facebooku, Instagramie czy nieodwiedzanej od lat nk. A co pokazują te profile? Dokonania, którymi warto się pochwalić, czy może zdjęcia z libacji, wpisy o tym, jak nam się nie chce i trochę linków do śmiesznych memów z kotami? 
Kiedyś, podczas luźnej rozmowy z moim byłym szefem (spokojnie, współpraca nie zakończyła się ze względu na nieodpowiednie wpisy) padło zdanie: wiem, wiem, widziałem u Ciebie na Facebooku. Co zrobiłam? Zmieniłam widoczność wszystkiego, co publikuję, na prywatne, widoczne tylko dla znajomych. Czy to dobry krok? Nie. 

Nieistnienie w Internecie też coś o Tobie mówi

Ukrycie wszystkich informacji być może utrudni dostęp do treści, które mogłyby negatywnie wpłynąć na nasz wizerunek, ale jednocześnie sprawi, że potencjalny pracodawca nie pozna naszych zalet.
Biorąc pod uwagę to, że Internet jest wykorzystywany do celów rekrutacyjnych przez wiele firm, warto zadbać o to, co pokazujemy w wirtualnym świecie. 
Innymi słowy - należy świadomie budować swoją markę osobistą (personal branding), również w Internecie. Ludzie, którzy sprzeciwiają się wszystkiemu, co oferują jego czasy, często zostają bohaterami - najczęściej po śmierci. Jeśli chcesz odnieść sukces za życia, musisz nadążać za swoimi czasami. W jednej z biografii Coco Chanel przeczytałam, że jednym z czynników, a być może głównym czynnikiem jej sukcesu było to, że doskonale rozumiała czasy, w jakich żyje. Jeśli zatem negatywnie podchodzisz do tematu mediów społecznościowych i obecności w Internecie, pomyśl o tym, że być może odbierasz sobie szansę na rozwój zawodowy.

To tyle gwoli wstępu, jeśli temat Was zaciekawił i chcielibyście dowiedzieć się więcej o tym, czym jest marka osobista i jak ją budować, wyczekujcie kolejnego wpisu.

Aby być na bieżąco możecie zaobserwować mnie na:

Komentarze

  1. Therefore, people set aside more evening online.

    OdpowiedzUsuń
  2. Therefore, people take more day online.

    OdpowiedzUsuń
  3. Therefore, people need more some time online.

    OdpowiedzUsuń
  4. Therefore, people need more day time online.

    OdpowiedzUsuń
  5. Therefore, people need more day time online.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobry wpis! Wszystko obija się o... markę osobistą. Temat modny, można pisać doktoraty ale też można to ładnie streścić: "pokazujmy się wszędzie od najlepszej strony".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Instagram - @simplylife_m